Thursday 25 December 2014

Grytelapper av bestemorsruter

En god venninne av meg flyttet nylig inn i ny leilighet, og venninnegjengen var hos henne på julebord fredag før jul. Jeg ble akkurat ferdig med disse grytelappene som jeg begynte på da jeg fikk vite at hun hadde kjøpt seg leilighet. Kjekt å kunne gi noe hjemmelaget i innflytningsgave synes jeg :).

Grytelappene er heklet med utgangspunkt i denne oppskriften av Thea Rønningen som ligger ute på klikk.no. Brukte heklenål nr. 3 og gjestdal bomull sport. Jeg måtte tilpasse bakstykket en del, da det ble alt for stort da jeg fulgte oppskriften. Kommer nok litt an på hvor fast/løst man hekler. Heklet også en runde med fastmasker rundt de 9 bestemorsrutene før jeg heklet for og bakstykket sammen. 

Klarte å hekle på bakstykkene ulikt på de to gryteklutene, så den ene har halvstavene sidelengs og den andre har dem rett. Oppdaget dette da de var nesten ferdige, og konkluderte med at det bare er litt av sjarmen med håndarbeid ;), så rakket ikke opp igjen. Garnet er også såpass hardt å jobbe med at jeg ikke syns det var verdt det. Får bare håpe at mottakeren var enig :)

 
Bildet under viser litt av prosessen. Skikkelig putlete arbeid med sammensying av ruter og bak og forstykke. Var også veldig tidkrevende med festing av trådene. Jeg synes resultatet ble veldig fint, men blir nok en stund til jeg gidder noe lignende igjen ;).

No comments:

Post a Comment