Thursday 22 October 2015

Oppskrift på heklede votter uten tommel, ca str 0-2 år.

Det er med skrekkblandet fryd jeg publiserer min første oppskrift her på bloggen. Nå er det to år siden jeg begynte å hekle og jeg er fortsatt ikke særlig flink til å lage egne oppskrifter eller hekle på frihånd. Denne oppskriften ble til tross for dette til da jeg prøvde å finne en bra hekleoppskrift på heklede votter uten tommel til min datter på ca 7 mnd. De jeg fant på nettet fikk jeg ikke helt til å fungere, men jeg har latt meg inspirere av denne oppskriften fra Oombawkadesigncrochet og denne fra Crochetme. Min har noen elementer som fra disse, men er likevel annerledes nok til at jeg mener den kan publiseres som min egen.



Heklenål: 5mm
Garn: Drops merino extra fine
Garnforbruk: Ett 50 grams nøste (bruker ca 40 gram)
Str: ca 0-2 (målt etter et vottepar jeg har fra Janus som er str 0-2)
Heklefasthet på fm i runder: 5x5cm= ca 9 fm i bredden og 11 i høyden.
Mål på ferdig vott: ca 7 cm bred og 13-14 cm lang, ca 10 cm fra håndleddet og opp.

Legg opp 8 løse fm
Runde 1: Hekle en fm i 2 lm fra nålen. Hekle fm i resten av lm. 1 lm, snu (7fm)
R 2: I bakre maskeledd, hekle fm i hver av fm. 1 lm, snu
R 3-23: Som runde 2
R 24: Du har nå en langt rektangel med fm i bakre maskeledd. Legg endene mot hverandre og hekle sammen med kjm i begge maskeledd. Vreng arbeidet slik at skjøten med kjm ikke vises på rettsiden når du fortsetter.

Videre hekles det rundt kanten på håndleddet. Det hekles nå gjennom begge maskeledd.
Runde 1: hekle 1 lm. Hekle så 24 fm fordelt rundt arbeidet. Sett sammen med en kjm i første fm.
1 lm, snu
R 2: Hekle 1 fm i siste fm fra forrige runde (dvs ikke i samme fm som kjm, men neste). Hekle fm videre rundt arbeidet. Sett sammen med en kjm i første fm. 1 lm, snu (24 fm)
Det blir nå en ganske rett skjøt på baksiden av votten. Annenhver rad blir rett og annenhver vrang.
R 3-16: som runde 2 (24 fm)
R17: *hekle fm i to fm, hekle to fm sammen*. Gjenta mellom * * rundt. 1 lm, snu (18 fm)
R18: hele fm rundt, 1 lm, snu (18 fm)
R19: *hekle 1 fm, hekle 2 fm sammen. 1 lm, snu (12 fm)
R20: hekle fm hele veien rundt, 1 lm, snu (12 fm)
R21: hekle 2 og 2 fm sammen. (6 fm)
Klipp tråden med en litt lang ende og trekk den gjennom siste maske. Med en butt ullnål sy tråden i sikksakk gjennom begge maskeledd på de 6 fm på siste runde. Stram godt til og trekk tråden gjennom til vrangen og fest godt.

Hekle en vott til på samme måte :)

Hvis du vil ha en snor til å feste dem sammen kan det f.eks gjøres slik:

Fest en tråd til 2 rad på høyre side av den ene votten. Legg opp lm til ønsket lengde. (Snoren på janusvottene er ca 115 cm, men jeg laget min litt kortere). Fest til 2 rad på venstre side av vott nr to med en kjm. Snu og hekle kjm i alle lm. klipp tråden og trekk gjennom siste maske. Dra endene gjennom til vrangen og fest godt.

Siden hver runde avsluttes fungerer det bra å hekle striper etter denne oppskriften og den fungerer derfor supert til å bruke opp restegarn :). Jeg har ikke heklet denne med annet garn eller str på heklenål, så vet ikke resultatet av det enda.

Jeg blir veldig glad hvis noen har lyst til å teste oppskriften og gi beskjed om feil eller mangler i den :). Ikke sikkert jeg har husket alle detaljene siden jeg ikke skrev ned oppskriften underveis og ikke har fått heklet den på nytt igjen selv enda.

Denne oppskriften kan brukes fritt, men skal ikke kopieres/publiseres andre steder uten mitt samtykke. Ber også om at dere linker til meg dersom dere publiserer arbeid heklet etter oppskriften. Legg gjerne link i kommentarfeltet mitt om du hekler den eller tagg med #heklelaben på instagram :)


No comments:

Post a Comment